Mira Rara Official



Dislike my blog ?
click HERE

Friends !
Notis !
online user
visitors

Official !
Our
Fall in ♥. Awesome !



Memories !



Chit Chat !


Famouse !
Wajah Cantik = Wajah yang Sihat




Cantik ? Alahai... siapa yang tak nak cantik kan ? Walaupun dengan kemajuan teknologi, mempercantikkan wajah sekarang ni terasa lebih mudah. Namun, untuk memiliki wajah yang sihat tidak semudah yang disangka. Jadi, ada baiknya kita kenali dulu jenis kulit wajah kita.

 KENALI JENIS KULIT
Jenis kulit setiap orang berbeza. Ada yang normal, berminyak, kering dan kombinasi. Kadar minyak, ukuran pori-pori dan kadar kekeringan adalah faktor penentu jenis kulit seseorang. Jika ingin mengenali jenis kulit kita sebaiknya lakukan beberapa langkah berikut ini

      Basuhlah muka dan biarkan selama 30 minit. Kemudian letakkan sehelai kertas tisu pada tiap kawasan muka di kening, hidung, dagu dan pipi. Perhatikan pada bahagian manakah wajah kita yang berminyak *kesan minyak tersebut akan melekat pada kertas tisu.

 KULIT NORMAL
Jenis kulit ini biasanya memiliki kandungan air dan minyak yang seimbang sehingga kelembapannya terjaga dengan baik. Ukuran pori-pori kulit normal adalah sederhana. Apabila kita mencubit bahagian kulit wajah, jadi kulit tersebut akan segera kembali ke tempatnya. Garis dan tanda-tanda penuaan akan muncul seiring dengan peningkatan usia.

 KULIT BERMINYAK
Biasanya ditandai dengan tekstur kulit wajah yang cenderung kasar. Kulit berminyak disebabkan oleh produksi kelenjar minyak yang sangat aktif. Biasanya bahagian yang berminyak akan dan ukuran pori-porinya terlalu besar, sehingga mengakibatkan kita sering berjerawat. Sel kulit kita yang mati pada wajah akan kelihatan lebih gelap jika terdedah kepada udara luar dan akan membentuk bintik-bintik hitam.

 KULIT KERING
Tekstur kulit kering biasanya kasar dan nampak flaky. Tidak ada bahagian yang berkilat, bahkan kulit cenderung kelihatan suram dan kusam. Lubang pori-porinya berukuran kecil. Tanpa kelembapan yang cukup, ia akan menyebabkan kulit kering dan akan merekah. Tanda-tanda penuaan akan kelihatan lebih jelas jika kita memiliki kulit kering dibandingkan dengan jenis kulit yang lain.

 KULIT KOMBINASI
Merupakan gabungan antara kulit kering dan kulit berminyak dengan tahap yang berbeza. Biasanya kawasan T seperti hidung, kening dan dagu akan lebih berminyak sementara pada daerah pipi dan leher akan menjadi lebih kering. Untuk mendapatkan wajah yang cantiik dan sihat bukan sekadar dilihat daripada kosmetik yang kita pakai. Sebaliknya ia akan terpancar jelas daripada wajah kita dengan perawatan secara semula jadi.

Labels: